Hoe werkt het YouTube algoritme?

by | 18/02/22 | Video marketing, SEO | 4 comments

Het algoritme van YouTube is in de loop van de jaren veranderd om de tevredenheid van kijkers te belonen voor het totale aantal klikken en weergaven. Dit artikel bevat een overzicht van hoe het algoritme van YouTube werkt en waarvoor het is ontworpen. Er zijn in totaal 20 feiten over het algoritme van YouTube in de volgende secties, die allemaal door het bedrijf zelf zijn bevestigd.

Misplaatsingen over het YouTube algoritme

Een groot misverstand dat marketeers over YouTube hebben, is dat alle inhoud wordt gerangschikt door één algoritme. YouTube heeft meerdere algoritmen voor het rangschikken van inhoud in de verschillende gebieden waar video’s worden weergegeven. Dit omvat de startpagina, voorgestelde video’s en zoekresultaten. In dit artikel richten we ons op het aanbevelingssysteem van het YouTube algoritme, die bestaat uit de startpagina en voorgestelde video’s. YouTube zegt dat het aanbevelingssysteem zorgt voor het meeste verkeer naar video’s en niet de zoekbalk. Het aanbevelingssysteem van YouTube is ontworpen om video’s voor kijkers te vinden, en niet om kijkers voor video’s te werven. Het draait dus volledig om de gebruiker. Wanneer een gebruiker YouTube bezoekt, haalt het aanbevelingssysteem video’s binnen en rangschikt de beste kandidaten op basis van wat die gebruiker waarschijnlijk zal bekijken. YouTube is bedoeld om elke kijker te helpen video’s te vinden die ze willen bekijken en om de tevredenheid van de kijkers op de lange termijn te maximaliseren, zodat ze blijven terugkomen.

20 Feiten over het YouTube algoritme

Deze 20 feiten zijn bevestigd door YouTube zelf:
  1. Het algoritme van YouTube is eigenlijk twee algoritmen: het algoritme voor de startpagina en het algoritme voor voorgestelde video’s.
  2. De twee algoritmen worden het aanbevelingssysteem genoemd.
  3. Het meeste videoverkeer wordt gegenereerd door het aanbevelingssysteem van YouTube, niet door zoekresultaten.
  4. Het aanbevelingssysteem haalt video’s binnen voor individuele gebruikers, in plaats van inhoud voor alle gebruikers naar buiten te duwen.
  5. Video’s worden binnengehaald op basis van wat een individuele gebruiker waarschijnlijk zal bekijken.
  6. De rankingsfactoren van de algoritmen van YouTube zijn in de loop van de tijd veranderd.
  7. In 2011 waren klikken en weergaven een top rankingfactor.
  8. In 2012 was de totale kijktijd (watch time) de belangrijkste rankingfactor.
  9. Vanaf 2015 tot is de tevredenheid van kijkers het belangrijkste signaal.
  10. YouTube gebruikt enquêtes om de tevredenheid van kijkers te meten.
  11. Klikken op de knop ‘niet geïnteresseerd’ is een signaal van kijkerstevredenheid.
  12. Likes en dislikes zijn een signaal voor tevredenheid van de kijker.
  13. De gemiddelde weergaveduur is een signaal van kijkerstevredenheid.
  14. Het gemiddelde kijkpercentage is een signaal van kijkerstevredenheid.
  15. De positie op de startpagina van YouTube is gebaseerd op een combinatie van prestaties en personalisatie.
  16. Prestaties worden gemeten aan de hand van hoe gebruikers omgaan met een video in de context waarin deze wordt getoond.
  17. Personalisatie is gebaseerd op de eerdere activiteit van een gebruiker.
  18. Video’s die in het voorgestelde gedeelte van YouTube worden weergegeven, zijn zowel gepersonaliseerd als gerelateerd aan de huidige video.
  19. Het voorgestelde video-algoritme van YouTube is bedoeld om te begrijpen welke video’s vaak samen worden bekeken.
  20. Externe factoren kunnen van invloed zijn op de video-aanbevelingen van YouTube, waaronder interesse in onderwerpen, seizoensinvloeden en concurrentie.
Aan de hand van deze feiten heb je een beter beeld hoe het YouTube algoritme werkt. Abonneer ook op het Flysome YouTube-kanaal en blijf op de hoogte! Starten met video marketing, maar weet je niet goed hoe? Flysome is jouw partner in video marketing. Samen stellen we een video strategie op om in te spelen op de behoefte van de klant. Neem vrijblijvend <a href=”/contact/”>contact</a> met ons op.

4 Comments

  1. baller

    ik vind deze @ echt heel @ want @ is de 8====)
    uwu rawr x3
    nya ik ga zelfmoord plegen want
    @@@
    ieks ik ben bang voor spinneetjeeees aaaahhhh 777777
    2u3udwafjewlijhb3rulluiw
    uuuuuuuuuuuuwuwuwu blablablabla hou je bek dicht
    mmmmmmmmmmmmmmmmhhhhhhhhhhhhh JKJLJHBKLJHKHLIYBU

    Reply
  2. FUCK YOU

    and when they ask me what decisions i make i say doggy style

    Reply
    • a

      je mag dat niet zeggen van giganigga

      Reply
  3. chinees

    Het YouTube algoritme

    Wereldwijd heeft YouTube nu 2 miljard actieve gebruikers. Ze kijken per dag voor meer dan een miljard uur aan filmpjes. Elke minuut wordt 500 uur aan video’s geüpload. In Nederland zijn er volgens onderzoeksbureau Newcom ruim 9 miljoen YouTube-gebruikers. Zo’n 2,8 miljoen Nederlanders kijken elke dag op YouTube. Wist je dat de meeste bezoeken op YouTube plaatsvinden als gevolg van aanbevelingen van YouTube zelf? Net als Netflix maakt YouTube gebruik van Artificial Intelligence (AI) om de ‘beste’ video’s voor kijkers te bepalen. Maar hoe werkt dit?

    We weten uit het whitepaper (Deep Neural Networks for YouTube Recommendations) waarin ze dingen over hun AI uitleggen. De AI wordt gebruikt om de tevredenheid van kijkers bij te houden. Het doel is om een verslavende, gepersonaliseerde stroom van aanbevelingen te creëren. De AI leert te achterhalen hoe blij een kijker is met elke video die hij afspeelt, en past vervolgens de toekomstige aanbevelingen aan om te proberen het huidige niveau van tevredenheid te vergroten en te overtreffen.
    Om dit voor elkaar te krijgen, maakt YouTube gebruik van twee neurale netwerken: De eerste filtert de video’s om te bepalen welke content aan te bevelen als ‘Next Up’-video. Dit doet het netwerk door een label aan de content te geven en het in categorieën in te delen. Het tweede neurale netwerk geeft elke video een score op basis van een reeks factoren. Het algoritme lijkt rekening te houden met hoe nieuw een video is, en de frequentie van uploads op het kanaal dat de video heeft geplaatst.
    Het algoritme is overigens geen beoordelaar van films. Het is niet ontworpen om te bepalen hoe ‘goed’ een video is. Het is bedoeld om voorstellen te doen in video’s die de specifieke kijker zou willen bekijken.
    Het algoritme verandert continue en die verandering uit zich in hoe zwaar een bepaalde factor binnen het algoritme weegt. Volgens YouTube zijn 5 factoren van invloed op de video’s die het algoritme voor je kiest.
    Factor 1 is het type content dat een kijker regelmatig bekijkt (en de typen die hij of zij bijna nooit bekijkt). Wanneer je bijvoorbeeld 95% van je YouTube-tijd besteedt aan het bekijken van muziekvideo’s, zal het algoritme je voornamelijk andere muziekvideo’s aanbieden.
    Factor 2 heeft 2 categorieën, dat is de tijd die mensen nemen om een bepaalde video te bekijken. Word je video tot het einde bekeken of haakt je publiek al na een paar seconden af?
    De sessietijd, dus hoe lang zijn mensen daadwerkelijk op YouTube?
    Factor 3 is de snelheid waarmee een video populair wordt (of juist niet). Er is waarschijnlijk wel wat speelruimte voor wanneer een video voor het eerst wordt geüpload. Zo krijgt hij de tijd om een reputatie op te bouwen.
    De laatste 2 factoren (4 en 5) is de frequentie in hoe vaak een kanaal een nieuwe video maakt en upload en de Betrokkenheid en interactie, dus: likes, dislikes, shares, aantal reacties.
    Hopelijk heb je hiermee een beter beeld gekregen van het YouTube-algoritme en lukt het je om met deze tips misschien zelf een kanaal aan te maken en aandacht van kijkers te krijgen.

    Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *