SEA

Een vliegende start met jouw product, dienst of video

 

Sky high met online-advertenties

Wat is SEA?

Adverteren via Google is het inkopen van advertentieruimte aan de bovenkant en onderkant van de pagina. De advertenties staan boven de organische zoekresultaten, waardoor hier sneller op geklikt wordt. 

Met Google Search Ads betaal je per klik op je advertentie. Het grote voordeel van adverteren op Google is dat de kosten relatief laag zijn in vergelijking met traditionele media. De kosten zijn altijd in eigen beheer en je kunt precies meten wat het oplevert.

Op basis van jouw marketingdoelen adviseren wij jou over de inzet van Google Ads. Denk aan doelen zoals: naamsbekendheid vergroten, meer bezoekers naar de website, conversie optimaliseren, een hogere ROI en remarketing. Wij adviseren jou over de campagne opzet en mogelijke optimalisaties. Ook kunnen wij het beheer van de campagnes in handen nemen. Zo worden de zorgen uit handen genomen en kun jij je focussen op de kerntaken van het bedrijf.

Google Search Ads

Google Search Ads zijn tekstadvertenties boven de organische zoekresultaten. Deze worden als eerst gezien. Je betaalt pas als iemand op je advertentie klikt. Het is een manier om snel en veel verkeer naar jouw website te krijgen. 

Google Display Ads

Bereik het wijde internet door te adverteren via Google Display. Je stelt banner advertenties in die op diverse websites komen te staan. Door targeting wordt jouw product/dienst op relevante websites getoond waar potentiële klanten surfen.

Google Shopping Ads

Verkoop je fysieke producten op je webshop? Via Google Shopping kun je op basis van een feed in de zoekresultaten komen. Potentiële klanten zien jouw product dan direct in Google en kunnen het meteen aanschaffen.

Google Display

Display advertenties zijn banners of video’s van je product op relevante websites. Deze advertenties worden geplaatst op websites die aangesloten zijn bij het Google Display Network (GDN). Hier zijn miljoenen website bij aangesloten. Doordat je specifiek kunt targeten, worden de advertenties geplaatst op websites waar jouw doelgroep surft. Daarom zijn display ads enorm specifiek en effectief. De advertenties worden getoond op alle devices: smartphones, tablets, websites en zelfs in apps. Daardoor ben je altijd zichtbaar en kun je een beter beeld schetsen van jouw product, dienst of merk.

Zichtbaar zijn op het wereldwijde web via Google Display.
Via het Google Display Netwerk kun je meer dan 90% van alle internetgebruikers bereiken. Je kunt zeer specifiek targeten op levensstijl, levensfase en locatie. Zoals: ‘sportieve mensen’, ‘interesse voor varen en boten’, ‘jonge ouders’, ‘gepensioneerden’ of ‘wonend in de randstad’. Meerdere groepen zijn te combineren. Daardoor kun jij zeer relevante advertenties tonen aan je doelgroep.

Adverteren via Google Display is een uitstekende manier om jouw producten en diensten visueel te laten zien. Naast social media en Google Ads is het een goede manier om nieuwe mensen uit je doelgroep of eerdere bezoekers te bereiken. Bij display advertising wordt gebruik gemaakt van targeting op keyword, titels, interessegebieden, zoekgedrag, geografie en type device.

Google Display is een uitstekend kanaal om op korte termijn in te zetten naast SEO en Google Ads. In een korte periode kun je snel opvallen met je nieuwe product, dienst of aanbieding. De uitspraak ‘Beelden zeggen meer dan 1.000 woorden’ is van toepassing op display advertenties. Het is een zeer krachtige manier om mensen te overtuigen en te inspireren met je aanbod.

De kracht van remarketing
Als gebruiker van een smartphone heb je het vast wel eens gemerkt. Toen je op zoek was naar een nieuw paar schoenen, zag je daarna overal banners en advertenties van schoenen. Herkenbaar? Dat is remarketing. Remarketing is essentieel om meer verkopen te genereren via je online kanalen.

De prospects die worden getarget door remarketing, zitten diep in de funnel. Er is een grote kans dat zij iets kopen. Het zijn mensen die interesse in je product of dienst hebben of zelfs jouw website al bezocht hebben. Deze mensen kunnen al een aankoop gedaan hebben, maar hadden ook je website kunnen verlaten zonder aankoop. Met remarketing kun je deze mensen benaderen om alsnog een aankoop te doen of een vervolgaankoop te doen.

Remarketing is van essentieel belang om bezoekers over de streep te trekken. Remarketing is niet iets wat bij een specifiek kanaal hoort. Dit kan zowel via display advertenties, zoekadvertenties en ook social media.

Google Shopping

Waarschijnlijk heb je wel eens producten voorbij zien komen op Google Shopping. Zodra iemand een bepaald product zoekt, laat Google direct producten zien van aanbieders. Google vertoont deze producten op basis van een product feed. Op Google Shopping wordt betaald met CPC (Cost-per-Click), die zelf in te stellen is. De advertentie via Google shopping kan direct leiden tot een verkoop van jouw product.
Om Google Shopping te gebruiken heb je een product feed nodig met foto’s, productinformatie en prijzen.

De voordelen van Google Shopping zijn dat het aankoopproces verkort kan worden en uw producten direct getoond worden in de zoekresultaten. Omzet verhogen door te adverteren via Google Shopping? Aarzel dan niet om contact op te nemen en de mogelijkheden te bespreken.

YouTube Ads

Wist je dat YouTube na Google de grootste zoekmachine is? Met ruim 2,4 miljoen dagelijkse bezoekers in Nederland. Hier liggen enorme kansen. Daarom vraagt het om een eigen specialistische aanpak. Flysome helpt jou te adverteren op YouTube. Natuurlijk, want video is ons ding.

Onze werkwijze

SEA is een specialistisch vak. De advertentieprogramma’s van Google en Microsoft zijn behoorlijk uitgebreid en je hebt talloze mogelijkheden.

1. Pre-scan

Tijdens een pre-scan kijken we snel naar alle belangrijke instellingen en prestaties van jouw Google Ads campagnes. Hieruit maken we de belangrijkste punten op en deze bespreken we in de kick-off.

2. Kick-off, briefing & roadmap

Tijdens de kick-off maken we kennis met onze bedrijven en de personen achter de bedrijven. Tijdens de kick-off bespreken we de bevindingen die uit de pre-scan zijn gekomen. We adviseren jou welke SEA-strategie het beste past voor jouw onderneming. Natuurlijk bespreken we jouw wensen met betrekking tot SEA. Ook stellen we de verwachtingen en doelstellingen vast. Deze zullen wij vervolgens briefen en van de besproken punten maken we een roadmap. Dit is de leidraad van onze samenwerking.

3. Set-up

Voor de set-up is de samenwerkingsovereenkomst getekend. Vervolgens gaan we aan de slag om toegang te krijgen tot elkaars documenten en benodigde systemen. Bijvoorbeeld een gezamenlijke Google Drive om bestanden uit te wisselen. Wij hebben toegang tot jouw Google Ads account en Google Analytics. Zo kunnen wij optimalisaties zelf doorvoeren. Je hoeft hier niets meer te doen.

4. Uitgebreide account analyse

Uit de pre-scan en roadmap zijn de belangrijkste dingen blootgelegd. Tijdens het echte werk gaan we dieper in op specifieke campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden en instellingen. Hieruit volgt advies met heldere actiepunten die opgepakt worden om Google Ads te optimaliseren.

5. Implementatie

De implementatie is afhankelijk van de beschikbaarheid van het eigen personeel, de kennis van het personeel en de wensen van de klant. Vaak werken we samen en verdelen we het werk. Veel SEA-optimalisaties zijn prima zelf uit te voeren. De rol van Flysome is grotendeels het adviseren over SEA. Uiteraard zijn wij bereid te helpen met het implementeren als je vastloopt. Ook zijn wij bereid alles op ons te nemen, zodat jij geen zorgen meer hebt over SEA. Dit gaat allemaal in goed overleg.

6. Rapportage

Tijdens wekelijkse online calls bespreken we de prestaties van de campagnes, advertentiegroepen en ads. We bespreken de vervolgstappen voor het optimaliseren van de accounts. Wij werken graag toe naar een Google Data Studio Dashboard die voor beide partijen iedere dag van de maand inzichtelijk is. Bij behoefte doen we deze rapportage in een meeting en bespreken we samen de voortgang van de huidige maand.

7. Evaluatie

Na drie maanden van samenwerking komen we bij een evaluatiemoment. De campagnes zijn up en running. De optimalisaties krijgen meer vorm en de advertenties zijn al in hun volwassen fase.  De resultaten zijn binnen en hierop kunnen we evalueren en bijsturen. Ook evalueren we de samenwerking en sturen we bij met nieuwe acties zodra nodig. De evaluatie is voor beide partijen een houvast om naartoe te werken. Wij zijn uit op lange samenwerkingen en beschouwen de evaluatie als een nieuwe stap naar de toekomst. 

Veelgestelde vragen

Deze vragen worden vaak aan ons gesteld:

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising. Zoekmachine adverteren in het Nederlands. SEA wordt toegepast op verschillende zoekmachines zoals: Google, YouTube en Bing. In Nederland wordt Google het meest gebruikt. Door middel van CPC (cost-per-click) betaal jij voor iedere bezoeker die naar jouw website komt.

Waarom zou je SEA uitbesteden?

SEA is een specialistisch vak. De advertentieprogramma’s van Google en Microsoft zijn behoorlijk uitgebreid en er zijn talloze mogelijkheden. Zonder verstand hiervan kan het bakken met geld en veel tijd kosten. Door SEA uit te besteden aan een specialist heb je meer kans om goede resultaten te halen. Daarnaast heb je er geen omkijken meer naar en kun jij je focussen op de belangrijke taken van jouw onderneming.