Social media marketing

Zend jouw boodschap naar de juiste doelgroep

 

Superspecifieke targeting en snel resultaat

De kracht van social media marketing

Social media marketing inzetten is extreem doeltreffend en niet te missen in de marketing strategie. Social media marketing is push marketing, waarbij jij jouw boodschap zendt naar de doelgroep. In tegenstelling tot SEO en SEA, dat is pull marketing. De klant zoekt iets en komt dan op jouw zoekresultaat uit.

Daarom is social media marketing zo interessant. Je kunt door zeer specifieke targeting precies de doelgroep bereiken die jij wilt bereiken. Het is toepasbaar in verschillende vormen, waardoor je in iedere laag van de funnel mensen bereikt.

Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone en veel mensen scrollen tot ze een ons wegen op social media. Zowel jong als oud, B2C en B2B is te bereiken via social media kanalen als Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, Twitter of LinkedIn. Hier ligt een enorme kans voor bedrijven.

Wat is social media marketing?

Social media marketing is het inzetten van marketingactiviteiten op één of meerdere social media platforms waar communicatie en interactie plaatsvindt tussen personen, bedrijven, klanten, potentiële klanten of volgers. Dit kan via advertenties op social media en organische communicatie zoals berichten, foto’s, video’s en live gaan. Bij organische communicatie of groei worden geen advertenties ingezet. Adverteren op social media kan op allerlei manieren en in iedere laag van de funnel. Je kunt specifieke doelgroepen bereiken door talloze targeting mogelijkheden. Social media marketing is in te zetten om meer likes te krijgen of het aantal volgers te vergroten, leads te genereren, apps te installeren, verkeer naar de website te verhogen of keiharde conversies te realiseren.

De voordelen van social media marketing

Adverteren op social media heeft een aantal interessante voordelen en is niet meer weg te denken uit de marketingstrategie:

    • Super specifieke targeting (interesses, demografie, geografie, devices, locaties, groepen etc.)
    • Likes en shares gaan jou beter laten scoren in zoekmachines
    • Verkeer naar je website trekken
    • Betrokkenheid met de doelgroep en je klanten
    • Advertenties zijn goedkoop in vergelijking met zoekmachine marketing
    • Ook in te zetten voor conversies en leadgeneratie
    • Direct in te zetten en snel resultaat.

Advertenties op Facebook plaatsen

Nog steeds het grootste social media platform. Veel advertentiemogelijkheden op de feed, in stories, watch en marktplaatsen. Facebook wordt gezien als de basis voor social media marketing.

Adverteren op Instagram

Instagram is onderdeel van Facebook en mateloos populair onder jongeren. Het is een groot platform, voornamelijk voor B2C-bedrijven. Met geweldige visuele ads bereik jij de doelgroep tussen de 18 en 35 jaar.

B2B Social Media

LinkedIn is hét zakelijke socialmediakanaal. Ook hier zijn vele advertentiemogelijkheden. Wil jij de zakelijke markt bereiken? Start dan met LinkedIn ads onder begeleiding van professionals. LinkedIn ads zijn in de hele funnel in te zetten: merkbekendheid, overweging en keiharde conversies.

Generation Z bereiken

De volgende generatie, generatie Z, bereik je op de nieuwe manier. Zij gebruiken andere social media kanalen zoals Snapchat en TikTok. Je kunt hier niet meer omheen. De tijd is er nu naar om ook op deze kanalen aanwezig te zijn. 

Facebook ads

Facebook is nog steeds het meest gebruikte social media platform. Het is een uitstekende keuze voor bedrijven met een brede doelgroep. Adverteren op Facebook kan met afbeeldingen, video’s, leadformulieren, pagina likes en evenementen. Voor iedere marketingdoelstelling is een geschikte optie te vinden. Denk hierbij aan het stimuleren van verkoop, naamsbekendheid genereren of nieuwe leads verkrijgen. Wil jij een van deze doelen bereiken met social media marketing? Vul dan ons online offerteformulier in.

Het is mogelijk om zeer specifieke groepen te benaderen. Doelgroepen kunnen bereikt worden op diverse segmentaties zoals: leeftijd, opleidingsniveau, interesses, taal, locatie, levensgebeurtenissen en relatiestatus. Facebook gebruikt slimme algoritmes om de advertenties aan de juiste personen te tonen. Zo leiden de advertenties tot een toename in bereik, websiteverkeer, pagina likes of leads.

Instagram ads inzetten

Instagram is een zeer geschikt social media kanaal om te adverteren met mooie afbeeldingen of video’s. Het is ondertussen uitgegroeid tot een volwassen social media platform waar dagelijks 772.000 Nederlanders actief door de tijdlijn scrollen. Instagram wordt vooral gebruikt door de jeugd en jongvolwassenen.

Wist je dat gebruikers op Instagram bijna 2,5 keer sneller geneigd zijn om op advertenties te klikken? Het platform Instagram is eigendom van Facebook en heeft dezelfde segmentatiemogelijkheden om je doelgroep te targeten. Het is een uitstekend platform om je doelgroep te bereiken via de mobiele telefoon.

Instagram is onderdeel van Facebook en zo ook te beheren via de Facebook Business Manager. Je kunt diverse plaatsingen kiezen van een advertentie, waardoor je zichtbaar bent op Facebook en Instagram. Het voordeel hiervan is dat cross channel A/B-testen uitgevoerd kunnen worden. Zo genereren we interessante data waar de advertenties het best presteren.

Het is altijd belangrijk om eerst doelen op te stellen en goed na te denken over welke groep je wilt bereiken. Instagram is geschikt voor branding, maar ook voor harde conversie campagnes.

Zakelijk adverteren met LinkedIn ads

Zijn jouw klanten B2B en wil jij zakelijke social media marketing inzetten? Dan is LinkedIn een geschikt social media platform om te gebruiken als B2B-communicatiestrategie. LinkedIn heeft in Nederland ongeveer 4,4 miljoen actieve gebruikers. 4 van de 5 gebruikers neemt bedrijfsbeslissingen, daardoor is het een interessant platform om jouw doelgroep te bereiken.

Via LinkedIn kun je adverteren met tekstadvertenties, foto’s en video’s en gesponsorde mails. LinkedIn heeft andere segmentatiemogelijkheden dan social media platformen die meer gericht zijn op consumenten. Doordat LinkedIn een zakelijk platform is, kan er gesegmenteerd worden op: bedrijfstak, bedrijfsgrootte, functie, vaardigheden, aantal jaren ervaring, carrière gegevens en opleidingsniveau. Social media marketing op LinkedIn inzetten kan een zeer interessante stap zijn als jij de zakelijke markt wil bereiken.

Snapchat ads

Snapchat is een perfect social media platform om te gebruiken als je een jongere doelgroep hebt. Het grootste gedeelte van de Snapchatters valt in de leeftijdscategorie van 13 tot 25 jaar. Nederland heeft bijna 2 miljoen gebruikers, waarvan 960.000 de app dagelijks gebruiken. Dit is dus nog meer dan Instagram! Het is goed om na te denken of jouw producten of diensten aansluiten op de jonge doelgroep. Als dat zo is, dan biedt Snapchat talloze kansen om social media marketing op dit kanaal in te zetten.

In vergelijking met Facebook en Instagram heeft Snapchat minder segmentatiemogelijkheden. Op Snapchat is het mogelijk om te segmenteren op demografie, interesses en geografie. Daarnaast is het ook mogelijk om op vergelijkbare doelgroepen te targeten.

Advertenties op Snapchat zijn video’s van 10 seconden, waar men naar boven kan swipen om naar je landingspagina te gaan. Als jouw producten of diensten interessant zijn voor de jongere doelgroep tussen de 13 en 25 jaar, dan is Snapchat een geschikt kanaal om op te nemen in de marketingstrategie.

TikTok ads inzetten

TikTok is in korte tijd enorm populair geworden en niet meer weg te denken uit social media land. Net als Snapchat wordt TikTok vooral gebruikt onder jongeren en kinderen. Wil je toekomstproof zijn of is dat precies jouw doelgroep? Overweeg dan zeker om advertenties op TikTok te plaatsen. Let op dat TikTok een kanaal is met een hoog fungehalte. Dit moet passen bij je merk en de advertenties die je plaatst. TikTok heeft in Nederland ruim 3 miljoen gebruikers, waarvan dagelijks meer dan 800.000 die ongeveer 45 minuten op de app zitten. 27% van de gebruikers is jonger dan 18 jaar.

Welke advertentiemogelijkheden zijn er op TikTok?
Je kunt advertenties weergeven op de timeline. Je maakt gebruik van mobile first ads, dat zijn advertenties op verticaal (16:9) formaat.

De targeting mogelijkheden op TikTok breiden zich snel uit. In december 2021 kun je ads targeten op landen (nog geen steden en regio’s in Nederland), leeftijd (vanaf 13 jaar), geslacht, taal, interesses, apparaat, device en retargeting. Dit kan in de komende tijd nog verder uitgebreid worden.

TikTok is nu vooral een interessant verhaal voor branding en bereik, met ads van 3 tot 5 secondes. Je kunt ook een hashtag-challenge proberen wat aansluit op jouw product of bedrijf. Mensen moeten dit nadoen en posten. Dit geeft een sneeuwbaleffect in bereik.

Ook zijn veel mensen te bereiken via influencers. Zoek de samenwerking op met bekende TikTokkers en promoot jouw product of bedrijf via kun bereik.

Drone beelden op social media

Een drone video is beleving. Social media is daarom een uitermate geschikt platform om jouw nieuwe drone video op social media te delen. Deel beelden van je nieuwe event, jouw bedrijf, je producten of diensten met de volgers. Het geeft een uniek beeld op jouw bedrijf en hiermee maak je onderscheid ten opzichte van je concurrenten. Nog geen drone video? Wij maken die graag voor jou!

Onze werkwijze

Flysome werkt gestructureerd en volgens een vast patroon aan social media marketing. De specifieke invulling van social media marketing, door verschillende doelgroepen en boodschappen, is voor ieder bedrijf anders, maar het managen van een klanttraject en de optimalisatie van kanalen blijft in grote lijnen hetzelfde. Zo komt de samenwerking er uit te zien:

1. Kennismaking en social plan

Ieder bedrijf heeft een andere doelgroep die om een eigen social media aanpak vraagt. Eerst maken wij graag persoonlijk kennis om te weten met wie wij samen gaan werken. Uit ons kennismakingsgesprek rolt een social media plan wat aansluit op jouw bedrijf. Wij adviseren je over de juiste kanalen, de type campagnes en advertenties.

2. Set-up

Vervolgens gaan we aan de slag om alles op te zetten. We regelen toegang tot de social media kanalen en het advertentiebeheer. Ook implementeren wij de Facebook Pixel als je die nog niet hebt. Zo kunnen we meten wat er met de advertenties gebeurt en worden resultaten bijgehouden.

3. Campagnes en advertentiemateriaal maken of optimaliseren

Na de set-up gaan we direct aan de slag binnen de advertentiebeheer programma’s van de social media kanalen die we gaan gebruiken. We richten dan de campagnes, advertentiegroepen en advertenties in. We creëren fantastische ads die gegarandeerd leiden tot succes of we optimaliseren je huidige campagnes en advertenties met onze kennis.

4. Beheren van social media marketing

Vervolgens houden we de advertenties scherp in de gaten en sturen bij waar nodig. Zo behaal je de beste resultaten. Het is belangrijk dat de advertenties iedere dag gecheckt worden. Social media ads kunnen snel veranderen in het aantal conversies, views en ook het uitgegeven bedrag. Door continu te blijven zoeken naar innovaties helpen we jou vooruit om het maximale uit social media marketing te halen.

5. Rapportage

Door te rapporteren weet jij precies hoe de advertenties het doen en wat het jou oplevert. Aan de hand van rapportages kunnen we sturen en inspelen op trends. Algoritmes van social media kanalen pakken optimalisaties snel op, daarom rapporteren wij wekelijks de cijfers.

6. Evaluatie

Na drie maanden van samenwerking komen we samen voor een evaluatiemoment. Ook evalueren we de prestaties en de samenwerking. Vervolgens formuleren we nieuwe acties. De evaluatie is voor beide partijen een houvast om naartoe te werken. Wij zijn uit op lange samenwerkingen en beschouwen de evaluatie als een nieuwe stap naar de toekomst. 

Veelgestelde vragen

Deze vragen worden vaak aan ons gesteld:

Wat is social media marketing?

Social media marketing is het inzetten van betaalde advertenties op diverse social media kanalen met als doel om meer zichtbaarheid, naamsbekendheid, leads, verkopen of websitebezoek te genereren. Je betaalt per conversie, x aantal views of per klik. Social media marketing is in te zetten voor verschillende doeleinden. Je kunt zeer specifiek je doelgroep targeten. Het inzetten van advertenties op social media is push marketing en niet te missen in de marketingstrategie.

Welke social media kanalen zijn er?

Dat zijn er steeds meer, de bekendste zijn: Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Twitter, Snapchat, TikTok en Pinterest.