SEO

Een organisch vindbare pagina en video

 

SEO is het fundament van een website

Wat is SEO?

Search Engine Optimization: Zoekmachine optimalisatie. Het verhogen van organisch bereik via zoekmachines door websites te optimaliseren. SEO is een middel wat bijdraagt aan jouw marketingdoelen. Dat kan zijn: nieuwe bezoekers, meer verkopen, hogere omzet of winst.

SEO is een langeafstandsvlucht, een langetermijnstrategie dus. SEO draagt bij aan de algehele performance van de website, de beleving van de website, de kwaliteit van pagina’s en de vindbaarheid in zoekmachines. Het duurt gewoon lang voor een website gecrawld wordt en resultaat oplevert, ongeveer 3 maanden per optimalisatie. Vervolgens kun je enorm veel verkeer binnen halen. Een exponentiële groei dus.
Op den duur kan het ook versterkend zijn aan SEA, waarmee je op korte termijn snel resultaat kunt boeken. De kwaliteit van de website en de landingpages zullen verbeteren, waardoor je ads het ook beter gaan doen.

Content

Content = king. Het is één van de belangrijkste factoren voor organische groei. Wij geven on-page advies over de onderwepen om hoog te ranken. Betreft content ligt onze kracht bij video’s.

Linkbuilding

Door middel van linkbuilding werk je eraan om een autoritaire speler te worden. Linkbuilding is iets waar structureel aan gewerkt moet worden. Dit is een langetermijnstrategie en vergt consistentie. 

Techniek

De content en links zijn nergens zonder een goede techniek. De website moet op de juiste manier geïndexeerd worden, zodat de pagina’s ook gevonden worden door Google. Daarnaast levert technische SEO bij aan een optimale websitebeleving voor jouw bezoekers. 

SEO Content

Content is één van de belangrijkste factoren op het gebied van SEO. Content is een breed begrip. Het gaat namelijk niet alleen om tekstuele content. Deze content kun je toevoegen aan je website om hoger te scoren:

  • Foto’s
  • Video’s
  • Lijstjes (beste keuze of top 10)
  • Infographics
  • Tabellen
  • Onderzoeksresultaten
  • Artikelen
  • Tutorials

De content moet kwalitatief zijn, zodat het relevant is voor de bezoeker. Google hecht veel waarde aan het helpen van de klanten. Google wilt de vraag of zoekterm zo goed mogelijk beantwoorden. De algoritmes van Google zijn enorm slim.

Zodra je content gaat (her)schrijven is het goed om je te verplaatsen in de klant en onderzoek te doen naar zoekwoorden. Gebruik een schrijfstijl die aansluit op je doelgroep. Daarbij is het goed om te schrijven in korte zinnen en alinea’s. Deze zijn eenvoudiger te lezen dan lange en complexe teksten. Je kan content ook laten schrijven door copywriters. Dit zijn mensen die gespecialiseerd zijn in het schrijven van content. Het aanbieden van copywriting behoort ook tot onze specialiteiten.  

Een goede analyse van de prestaties van de content, zorgt ervoor dat je punten blootlegt waar verbetering mogelijk is. Samen kijken we wat beter kan op jouw website. Door een SEO nulmeting kunnen wij je helpen en adviseren over het verbeteren van de content. 

Linkbuilding

Links zijn een belangrijke factor voor het bepalen van de posities in Google. Een link is een vermelding van de ene website naar de andere. Hoe meer links naar een website gaan hoe beter. Zorg er wel voor dat de linkjes kwaliteit hebben. Een link van een autoritaire website is veel meer waard dan een link van een startpagina. Links zijn als het ware aanbevelingen van de ene naar de andere website.

Linkbuilding is een proces wat niet in één dag gerealiseerd is. In de loop van de tijd moet een linkbuilding profiel opgezet en uitgebreid worden. Rome is tenslotte ook niet in één dag gebouwd. Dit vergt geduld en doorzettingsvermogen. Zoek daarom eerst naar links die voor de hand liggen en eenvoudiger te krijgen zijn. Denk aan websites van partners, brancheverenigingen, geografische websites over een stad of regio en websites met hetzelfde onderwerp.

Een extra tip: als je ziet dat een journalist of blogger iets over je schrijft, vraag dan altijd of hij naar je wil linken. Het gaat tenslotte over jouw organisatie.

SEO Techniek

Website techniek is het laatste belangrijke onderdeel voor SEO. Het zorgt ervoor dat de website goed in elkaar zit. De techniek zorgt ervoor dat de robots van Google je website goed kunnen bekijken en indexeren. Er zijn talloze factoren die de techniek van de website bepalen. Bijvoorbeeld de HTTPS (SSL-certificaat), mobile first index, de laadsnelheid van de pagina, een XML-sitemap, de robot.txt en de core web vitals voor een snelle website en optimale gebruikerservaring. Dit zijn een hoop ingewikkelde termen. Om deze technieken toe te passen op de website is verstand van zaken nodig om alle instellingen goed te zetten.

Technische SEO is het meest complexe deel en vergt diepgaande kennis over websites. Daarom is het verstandig om dit deel uit te besteden aan iemand met verstand van zaken. Dit scheelt je veel tijd en moeite.

YouTube SEO

Na Google is YouTube de grootste zoekmachine ter wereld en met ruim 2,4 miljoen dagelijkse bezoekers ook in Nederland. Ranken in YouTube werkt anders dan websites. Daarom vraagt het om een eigen specialistische aanpak. Flysome is YouTube SEO-specialist. Natuurlijk, want video is ons ding.

Onze werkwijze

Flysome werkt gestructureerd en volgens een vast patroon. De specifieke invulling van SEO is voor iedere website anders, omdat website A andere prioriteiten kan hebben dan website B. Daarom doen wij altijd een pre-scan om de pijnpunten bloot te leggen. Aan de hand daarvan maken we een roadmap en adviseren we jou over de optimalisaties. Daarna wordt de voortgang gerapporteerd en iedere 3 maanden volgt een evaluatiemoment.

1. Pre-scan

Tijdens een pre-scan kijken we snel naar alle belangrijke SEO factoren. Deze hebben invloed op de rankings van jouw website. Hieruit maken we de belangrijkste punten op en deze bespreken we in de kick-off.

2. Kick-off, briefing & roadmap

Tijdens de kick-off maken we kennis met onze bedrijven en de personen erachter. Tijdens de kick-off bespreken we de bevindingen die uit de pre-scan zijn gekomen. We adviseren jou welke SEO-optimalisaties als eerst opgepakt kunnen worden. Natuurlijk bespreken we jouw wensen ten aanzien van SEO. Ook stellen we de verwachtingen en doelstellingen vast. Deze zullen wij vervolgens briefen en van de besproken punten maken we een roadmap. Dit is de leidraad van onze samenwerking.

3. Setup

Voor de setup is de samenwerkingsovereenkomst getekend. Vervolgens gaan we aan de slag om toegang te krijgen tot elkaars documenten en benodigde systemen. Bijvoorbeeld een gezamenlijke Google Drive om bestanden uit te wisselen. Toegang tot Google Search Console, Google Analytics en het CMS-systeem van jouw website. Zo kunnen wij scans maken en optimalisaties doorvoeren.

4. Scans a.d.h.v. roadmap

Uit de pre-scan en roadmap zijn de belangrijkste dingen blootgelegd. Tijdens het echte werk gaan we dieper in op specifieke pagina’s en SEO functionaliteiten die toebehoren aan SEO content, SEO linkbuilding of SEO techniek. Hieruit volgt advies met heldere actiepunten die opgepakt worden om de website te optimaliseren.

5. Implementatie

De implementatie is afhankelijk van de beschikbaarheid van het eigen personeel, de kennis van het personeel en de wensen van de klant. Vaak werken we samen en verdelen we het werk. Veel SEO-optimalisaties zijn prima zelf uit te voeren. De rol van Flysome is grotendeels het adviseren over SEO. Uiteraard zijn wij bereid te helpen met het implementeren als je vastloopt. Ook zijn wij bereid alles op ons te nemen, zodat jij geen zorgen meer hebt voor SEO. Dit gaat allemaal in goed overleg.

6. Rapportage

Iedere maand krijg je van ons een SEO-rapport met de gemaakte optimalisaties en de huidige SEO-performance. Hierin nemen we de data mee van de belangrijkste zoekwoorden en pagina’s. Wij werken graag toe naar een Google Data Studio Dashboard dat voor beide partijen iedere dag van de maand inzichtelijk is. Bij behoefte doen we deze rapportage in een meeting en bespreken we samen de voortgang van de huidige maand.

7. Evaluatie

Na drie maanden van samenwerking komen we bij een evaluatiemoment. Na drie maanden optimaliseren zullen de eerste resultaten binnenkomen. Hierop kunnen we evalueren en bijsturen. Ook evalueren we de samenwerking en sturen we bij met nieuwe acties zodra nodig. De evaluatie is voor beide partijen een houvast om naartoe te werken. Wij zijn uit op lange samenwerkingen en beschouwen de evaluatie als een nieuwe stap naar de toekomst.

Veelgestelde vragen

Deze SEO-vragen worden vaak aan ons gesteld:

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Je doet SEO om jouw website of webpagina zo hoog mogelijk in de zoekmachines te krijgen. SEO richt zich in Nederland voornamelijk op Google, omdat het de meest gebruikte zoekmachine is. Voor SEO optimaliseer je de website op de drie overkoepelende factoren: content, linkbuilding en techniek. In totaal zijn er ruim 200 factoren die invloed hebben op de ranking van een pagina. 

Waarom zou je SEO uitbesteden?

SEO is een vak en vraagt om specialisme. Het lijkt misschien eenvoudig, maar er komt veel meer bij kijken dan je denkt. Wij beschikken over de juiste tools om alle factoren bloot te leggen en jouw website te optimaliseren. Wil je het maximale uit jouw website halen? Besteed SEO dan uit aan Flysome.

Wat is YouTube SEO?

Search Engine Optimization voor YouTube werkt anders dan voor Google. YouTube SEO zorgt ervoor dat jouw video beter gevonden wordt en meer kijkers krijgt. Hiervoor moet je gewoon een goede video hebben, dat is de basis. Maar om hoger te komen moet je de juiste instellingen, beschrijvingen, titels en thumbnails goed zetten. Lees meer over YouTube SEO.

Hoe kom je op 1 in Google?

Je moet de beste pagina hebben voor het gekozen zoekwoord. Daarbij is het zaak om een niche keyword te vinden. Optimaliseer de pagina voor 1 term door:

  • Goede en afwisselende content
  • De juitste titels en beschrijvingen
  • De URL bevat het zoekwoord
  • Een snelle pagina
  • Een goede gebruikerservaring op smartphones
  • Een goed backlinkprofiel en interne linkstructuur

In totaal zijn er ruim 200 factoren die invloed hebben op de ranking van een pagina. 

Wat levert SEO op?

Het is moeilijk om te zeggen wat SEO precies oplevert. SEO focust vooral op de toename van websiteverkeer. Wat een verkoop oplevert is voor ieder bedrijf anders. Om een beeld te krijgen kun je een berekening maken aan de hand van deze formule:

Potentiele SEO omzet = zoekvolume * CTR * conversieratio * prijs van je product of dienst.

CTR = het doorklikpercentage op het zoekresultaat.

Conversieratio = percentage van bezoekers die een aankoop of aanvraag op je website doen.